Aleven, V., McLaughlin, E. A., Glenn, R. A. & Koedinger, K. R. (2017). Instruction based on adaptive learning technologies. In R. E. Mayer & P. Alexander (Hrsg.), Handbook of research on learning and instruction (2. Auflage, S. 552–560). London: Routledge.
Azevedo, R. & Gašević, D. (2019). Analyzing multimodal multichannel data about self-regulated learning with advanced learning technologies: Issues and challenges. Computers in Human Behavior, 96, 207-210.
Buder, J. & Schwind, C. (2012). Learning with personalized recommender systems: A psychological view. Computers in Human Behavior, 28(1), 207–216.
Di Mitri, D., Schneider, J., Specht, M. & Drachsler, H. (2018). From signals to knowledge: A conceptual model for multimodal learning analytics. Journal of Computer Assisted Learning, 34(4), 338–349.
Ehlert, M. (2021). Datenreport 2021 – Gründe für die Weiterbildungsteilnahme. bpb.de. Verfügbar unter: https://www.bpb.de/kurz-knapp/zahlen-und-fakten/datenreport-2021/bildung/329709/gruende-fuer-die-weiterbildungsteilnahme/#:~:text=Bei%20den%20Motiven%20f%C3%BCr%20die%20Kursteilnahme%20f%C3%A4llt%20auf%2C,dazu%2C%20ihre%20beruflichen%20F%C3%A4higkeiten%20besser%20aus%C3%BCben%20zu%20k%C3%B6nnen
Fake, H. & Dabbagh, N. (2020). Personalized learning within online workforce learning environments: Exploring implementations, obstacles, opportunities, and perspectives of workforce leaders. Technology, Knowledge and Learning, 25(4), 789–809.
Hemmler, Y. & Ifenthaler, D. (2022). Personalisierte und adaptive Lernumgebungen für Onlineweiterbildungen. In Schumann, S., Seeber, S. & Abele, S. (Hrsg), Digitale Transformation in der Berufsbildung – Konzepte, Befunde und Herausforderungen (S. 145-164). Bielefeld: wbv.
Holmes, W., Anastopoulou S., Schaumburg, H. & Mavrikis, M. (2018). Personalisiertes Lernen mit digitalen Medien. Ein roter Faden. Stuttgart: Robert Bosch Stiftung.
Ifenthaler, D. (2015). Learning analytics. In J. M. Spector (Hg.), The Sage Encylopedia of Educational Technology (Vol. 2, S. 447–451). Thousand Oaks: Sage Publicat.
Ifenthaler, D. & Drachsler, H. (2020). Learning Analytics – Spezielle Forschungsmethoden in der Bildungstechnologie. In Niegemann, H. & Weinberger, A. (Hrsg.), Handbuch Bildungstechnologie – Konzeption und Einsatz digitaler Lernumgebungen (S. 515-534). Berlin: Springer.
Ifenthaler, D. & Yau, J. Y.-K. (2020). Utilising learning analytics to support study success in higher education: A systematic review. Educational Technology Research and Development, 68(4), 1961–1990.
Locke, E. A. & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705–717.
Manuti, A., Pastore, S., Scardigno, A. F., Giancaspro, M. L. & Morciano, D. (2015). Formal and informal learning in the workplace: A research review. International Journal of Training & Development,19(1), 1–17.
Müller, A. (2013). Mehr ausbrüten, weniger gackern; Denn Lernen heißt: Freude am Umgang mit Widerständen Oder kurz: Vom Was zum Wie (2. Auflage). Bern: hep Verlag.
Peng, H., Ma, S., Spector, J. M. (2019). Personalized adaptive learning: An emerging pedagogical approach enabled by a smart learning environment. Smart Learning Environments, 6(1), 1–14.
Rasch, J. (2022). Erfolgsfaktor Lernziele: Warum sie beim Online-Lernen wichtig sind. Verfügbar unter: https://edyoucated.org/blog/warum-sind-lernziele-wichtig
Rigolizzo, M. (2019). Ready and willing to learn: Exploring personal antecedents to taking on learning challenges. Journal of Workplace Learning, 31(4), 289–304.
Tavakoli, M., Faraji, A., Molavi, M., Mol, S. T. & Kismihók, G. (2022). Hybrid human-AI curriculum development for personalised informal learning environments. Proceedings of the 12th International Learning Analytics and Knowledge Conference, 1(1).
Verbert, K., Manouselis, N., Drachsler, H., & Duval, E. (2012). Dataset-driven research to support learning and knowledge analytics. Educational Technology & Society, 15(3), 133–148.